Договорная грамота Дмитрия Иоанновича с Тверью

ДОГОВОРНАЯ ГРАМОТА BEЛИKОГO КНЯЗЯ ДМИТРИЯ ИОАННОВИЧА С ВЕЛИКИМ КНЯЗЕМ ТВЕРСКИМ МИХАИЛОМ АЛЕКСАНДРОВИЧЕМ, 1368 ГОДА.
По благословенью отца нашего Алексия митрополита всея Руси. На семь, брате молодший, князь великий Михайло Олександровичь, целуй ко мне крест к брату старейшему князю великому Дмитрию Ивановичю и к моему брату князю Володимеру Андреевичю, и к нашей вотчине к Великому Новугороду , и за свои дети и за свои братаничи. Имети мене собе братом старейшим, а князя Володимера брата моего братом; а добра ти нам хотели во всем везде без хитрости; а што ти слыша ото крестьянина или от поганина о нашем добре или о лисе, а то ти нам поведати в правду, по целованью, без хитрости. А князи велиции крестьянстии и ярославьстии с нами один человек, а их ти не обидели: а имешь их обидети, нам, дозря их правды, боронитися с ниме от тобе с одиного; а имут тобе обидети, нам, дозря твоие правды, боронитися с тобою от них с одиного. А где ми буде, брате, пойти на рать, или моему брату князю Володимеру Ондреевичю, всести ти с нами самому на конь без хитрости; а пошлем воевод, и тобе и своих воевод послати. А вотчины ти нашие Москвы и всего великого княженья и Новагорода Великого блюсти, а не обидите; а вотчины ти нашие Москвы и всего великого княженья и Новагорода Великого под нами не искати и до живота, и твоим детем и твоим братаничем. А людий наших московьских и всего великого княженья и Новагорода Великого и новоторъжьских блюсти, а не обидети, как и своих. А закладней ти в нашей вотчине в великом княженьи не держати, ни грамот не давати. А имут нас сваживати Татарове, и имут давати тобе нашу вотчину великое княженье, и тобе ея не имати ни до живота: а имут давати нам твою вотчину Тферь, и нам ея такоже не имати и до живота. А в Кашин ти ся не въступати, и что потягло х Кашину, ведает то вотчичь князь Василей; ни выходом не надобе тобе к Тфери Кашину тянути, а его ти не обидети: а имешь его обидети, мне его от тобе боронити. А что еси изъимал бояр или слуг и людей кашиньских, да, подавал на поруку, с тех ти порука свести, а их отпустити; а кому чего на них искати, ино тому суд. А жити нам, брате, по сей грамоте: с Татары оже будеть нам мир, по думе; а будеть нам дати выход, по думе же; а будеть не дати, по думе же. А пойдут на нас Татарове или на тебе, битися нам и тобе с одиного всем противу их: или мы пойдем на них, и тобе с нами с одиного пойти на них. А к Ольерду ти и к его братьи, и к его детем, и к его братаничем целованье сложити. А пойдут на нас Литва, или на смоленьского на князя на великого, или на кого на нашю братью на князей, нам ся их боронити, а тобе с нами всим с одиного : или пойдут на тобе, и нам такоже по тобе помогати, и боронитися всим с одиного. А в Рокитну тис я невъступати, что потягло ко княженью к великому. А что еси целовал к нам наперед сего , что будеть на ком не взято на нятцех или на их поручницех княженья великого, или нятци не попущаны, или порука не сведена; а что ся будеть неуправило по тому целованью, что же будет взято опосле того на нятцех или на поручницех, или порука не сведена, взятое все отъдати по тому целованью, а с поручников порука свести, а нятци попущати. А что еси буда с нами в целованьи, или сложна целованье, а кого будешь бояр наших и слуг и людей московьских и княженья великого, или что еси пограбил, или что у людей поимано, ты или твои бояре или людей пограбили и павозки, бояр ти и людей и слуг попущати, а что грабежь, или что с людей поимано, и из людей и ис павозков товар поиман, то ти все отъдати и твоим бояром по исправе; а не будеть исправы, и ни возмут по целованью, а отъдати ти все по Семене дня за неделю. А хто будеть со мною не был на рати, а у кого будеть что взято, а приедут к тобе, а тым ти такоже отдати по исправе. А как есми стал под городом под Тферью до Семеня дни за месяц, что будешь у мене взял войной в тот месяц, тому всему межи нас погреб: а как еси к нам сложил целованье, а что мы у тобе поимали и повоевали, а тому всему межи нас погреб . А с Новым ти Городом и с Торъжком житии в старине и в миру; а рубежь ти держати с Великим Новым городом и с Торжьком и з пригороды земли и воды по старине, как то было при нашем деде при великом князи при Иване, и при нашем дяди при великом князи при Семени, при моем отци при великом князи при Иване. А закладней ти в Новгороде в Великом и в Торжьку и в пригородах не держати, ни грамот не давати. А хто имет бояр или слуг Новагорода Великого И Торжку и с пригородей служити тобе, а что их села или земли и воды, то ведает Великий Новъгород, а ты боярам и слугам не надобе: или потом кто приедет к тобе служити из Новагорода Великого и с Торжку и ис пригородей, а тым такоже не надобе села их и земли и воды, то ведает Новъгород Великий . А что еси поимал в Торжку церковное, колоколы, книги кузнь, что будеть у тобе или у твоих бояр или в твоей вотчине, то ти все подавати по целованью: а что если поимал в Торжку войною или грабежем, или что с людей еси поимал и по волостем опосле нашего целованья святого Апостола Петра, то ти дати и твоим бояром по исправе; а не будеть исправы, ине возмут по целованью. А что еси целовал к нам наперед сего, что будет на ком не взято на нятцех или на поручницех, или нятци не попущаны, или порука свести с новгородцев и с новоторжан и с пригородей; а что ся будеть не управило по тому целованью, а что будеть взято на нятцех опосле того и на поручницех, или порука не сведена, ино взятое отъдати, а нятци ти попущати, который у тобе и у твоих бояр и слуг, или у людей в твоей вотчине. А как еси взял Торжек, а кто тис я будеть продал пословицею новоторжан одернь, или будешь серебро на ком дал пословицею, тех ти отпустити по целованью, а грамоты дерноватыи подрати . А что еси привел ноугородцев и новоторжцев к целованью, а то целованье долов. А имут чего искати тферичи на ноугородци и на новоторжьци, суд ему в Новегороде в Великом, или в Тожку; а имут чего искати ноугородци на тферичах, суд им во Тфери : а судить с обе половины по целованью, а грамот суженых не посужати. А гостем и торговцем Новагорода Великого и Торжку и с пригородей дати ти путь чист без рубежа сквозе Тферь и тферьскии волости; а мытов ти новых и пошлин не замышляти, а мыта ти имати и пошлины по старине у новгородцев и у новоторжъцев. А буда с Новым городом в миру, за холопа, за поручника, за робу, за татя, за розбойника, за должника не стояти с обе половины . А кто бояр и слуг отъехал от нас к тобе, или от тобе к нам, а села их в нашей вотчине в великом княженьи, или в твоей вотчине во Тфери, в ты села нам и тобе не въступатися : а что Ивановы села Васильевича и Некоматовы, а в ты села тобе ся не въступати, а им не надобе, те села мне ; а бояром и слугам волным воля . А кто будеть служа нам князем, а вшол в каково дело, а того поискав своим князем, а того своим судьям опчим не судити . А кто служит нам или тобе, а живет в нашей вотчине в великом княженьи, или в твоей вотчине во Тфери, и на тых нам взятии дань, как и на своих, по целованью, без хитрости; а на полных холопех не взяти, на которых ключники целуют . А судом и данью потянути по земле и по воде . А что ся учинить межи нас князей каково дело, ино съедутся бояре наши на рубежь, да межи нас поговорят : а не уговорятся, ини едуть на третий на князя на великого на Ольга; на кого помолвит, виноватый перед правым поклонится, а взятое отдаст. А чьи судьи на третий не поедут, или на кого третий помолвит, ан взятого не отдаст, то правому отнятии, а то ему не в измену . А целованья не сложити и до живота; а всему обидному делу межи нас суд вопчий от первого нашего целованья, от положенья вериг святого Апостола Петра. А о чем судьи наши вопчии сопрутся, ини едут на третий на князя великого на Ольга; а нам князем в суд в вопчий не въступатися, ведают то те, на ком есмеположили . А вывода и рубежа межи себе не замышляти: а хто замыслит рубеж, рубежника по исправе выдати. А суженного не посужати; суженое, положеное, даное, поручное, холопу робе суд от века; холопа, робу, татя, розбойника, душегубца выдати по исправе . А мыта ти держати и пошлины имати по старой пошлине у наших гостей и у торговцев; а путь им дати чист, как то было при нашем деде при великом князи при Иване, и при нашем дяди при великом князи при Семене, и при моем отци при великом князи при Иване; а мытов ти новых и пошлин не замышляти. А почнут твои искати перед нас, или наши перед тебе, или пред наши наместници, или передврлостели; хоженого в городе алтын, а на правду два; а дальний езд веръста по резане, а на правду дъдвое . А хто от нас пригонитъся в твою вотчину захолопом, или за должником, а изымает сам, а без пристава, да поставит перед тобою, или перед наместники, или перед волостели, в том вины нет: а имет с ким холоп его тягатися, а не будет по нем поруки; ино холопа обвинити, да выдати осподарю, а з головы дати пошьлины гривна, а с семьи четверть . А на сем на всем, брате молодший, князь великий Михаило Олександрович, целуй ко мне крест к брату к старейшему князю великому к Дмитрию Ивановичю, к моему брату князю Володимеру Ондреевичю и к нашей вотчине к Великому Новугороду, и за свои дети и за свои братаничи, по любви, в правду, безо всякие хитрости. А сий список с грамоты с крестной с тферьской.