Уставная подтвердительная грамота жителям Витебской земли, 1503 г.
УСТАВНАЯ КОРОЛЕВСКАЯ ГРАМОТА
ЖИТЕЛЯМ ВИТЕБСКОЙ ЗЕМЛИ 1503 Г. ИЮЛЯ 16
Сам Александр, Божьею милостью король Польский, великий князь Литовский, Русский, княжа Пруское, Жомонтский и иных, чиним знаменито сим нашим листом, кто на него посмотрит, альбо чтучи его въслышит нинешним и потом будущим, кому будет потреба того ведати. Били нам чолом вси князи и бояре и слуги витебские, и войт и мещане места Витебского, и вся земля Витебская , и поведили перед нами, штож пришодши злодеи с Великого Новгорода покрали в нихцерьковь Пречистой Богоматери, и в той церкви и привилей их украли, который же они от отца нашего короля его милости имели, и копию того привилея перед нами клали и били нам челом, абыхмо им наш лист привилей потомуж дали. Ино мы с ласки нашое, за их к нам верную службу, пожаловали есмо их тым, дали им наш лист , потомуж как отец наш король его милость им дал был: штож нам в домы церковныи, в дом Божий святой Богородицы, и в дом Божий Святого Духа, и теж в дом Божий Благовещенья Пречистое и в иные церкви не вступатися ; и в купленины, которыи будут куплены с нашим дозволеньем , и в безадщины и в отмерщины Витебские теж не маем вступатися , и жен их силою замуж не давать, а который Витеблянин, умирая, откажет остаток своего именья кому, и в то нам не вступатися . А в подводы коней у городских людей и у поселских путных не брать. А холопу и робе веры не няти, а о обаде исправа дати. А предков наших великих князей судов не посуживати: чинити нам с Витбляны по испросу, а без исправы Витблянина не казнить; а своих судов, судивши, не посуживати, а вина придет, ино нам их по вине казнити. А челом-битье нам у Витблян приймати, через поруку в железа их не сажаючи, а ни в которую муку. А отчин в них не отнимать, також и в села их купленыи и в поля не вступатися. А на заочное поведанье не верить; а кто иметь нам их обмовляти, того нам Витбляном объявить, а в заставу нигде Витблян не сажать. А на войну быть им с нами посполу готовым. А по волости по Витебской воеводе нашему не ездить, а поедет в ловы, ино его по станом не дарити. А станется у которого Витблянина татьба, а доищутся татьбы лицом: ино Витблянину вся татьба лицом вернут, а чего лицом не доищутся которое татьбы, ино истцу с татиного дому женою его и детьми заплатить его гибель, а в том тати мы вольны; а не будет у татя чем платить татьбы, ино его истцу выдать, и где его всхочет там его денет . А сябров городских в пригон наш не гнати, а ни в подводы, а ни в ловы. Також и в весы витебскии, а ни в локоть нам не вступатися; а воли который Витблянин у весех проступит, або у локти, ино Витбляном самим казнить виноватого, по своему праву, а нам в то не вступатися. А в которого Витблянина загудят воск в Ризе, або инде, а приедет до Витебска: ино Витбляном, самим казнить виноватого, а нам в то не вступатися. А где чья отчина, селца, реки, або озера, нам и в то не вступатися; а Витбляном наших рек або озер не таити, а кто потаит, ино нам тех карать. А Витбляны нам не даритися никому . Также есмо им и мыта отпустили по всей отчине нашей вечно. И еще пожаловали есмо их, придали им, на садибу и на выгон, Койтин бор, а Михайловский бор, а Заручевский бор. Теж, которые Витбляне межи собою побьются, а за децким поеднаются, ино нам куница шерстью зъмирьщины; а коли о чем посварятся и выдадут ся в колце оба, то вина на нас; а выдаст ся один, а другой не выдаст ся, за то их нам не казнить . А за закладную куницу на нас брать по десять грошей, а борцу по два гроши, також децкованье от рубля по четыре гроши, а на милю по грошу; а владычиному слуге и боярскому потомуж децкованье. И теж владыце на попех Витебских сборная куница шерстью . Також им нам давать воеводу по старому , по их воле, и который им будет нелюб воевода, а обмовят его перед нами: ино нам воеводу им иного дати, по их воле; а приехавши воеводе нашему к Витебску, первого дня целовать ему крест к Витбляном, на том, штож без права их не казнить по вадам ни в чем. Также Витбляном жити у Витебску добровольно, всякому, по старому, покуль кто всхочет; а которому Витблянину будет от нас насильно, а будет ему нелюбо: нам его силою не держать, ино ему путь чист, куда хочет, безо всякой зачепки; а пойти ему прочь в нашу отчину в Литву, не тайно, Святому Благовещенью – челом ударивши и нашему воеводе объявився и своей братьи мужем Витбляном, а во своем именье волен во всем: идя прочь продаст, або откажет, нам в то не вступатися. Також который ся от насилья жаловать будет нам Витблянин на Витблянина ж, приехав в Литву: и без истца нам на него децкого с Литвы не слать, давать ему наш лист к нашему воеводе, хотя бы о смертной вине, а ему судить по целованью, нашим судом, досмотревши права с князи и с бояры и с мещаны, а осудивши его казнить в Витебске, по их праву . Теж который будет князь, або боярин або слуга, або мещанин што выслужил на предках наших великих князей, того нам у Витблян не отнимати по грамотам тех князей; а местичов Витебских из города Витебска не вести вон. Также которые будут, Литвин, або Лях, крещены были в Витебске в Русскую веру, а кто из того роду и теперь живет, того нам не рушить, права их христианского ни в чем не ломить. А на то на все дали есмо им сесь наш лист твердо и вечно, и печать нашу казали есьмо привесить к сему нашему листу. Писан в Вильно, в лето 7011, месяца июля в 16-й день, индикта 6. При том были: бискуп Виленский, князь Войтех; а воевода Виленский, канцлер пан Николай Радивилович; а маршалок охмистр королевое, наместник Ковенский пан Войтех Янович, «Ивашко Сопежич, писарь».
____________________________
Витебская Грамота напечатана в Акт., относ. к ист. Запад. России, т. I, № 204.